ベロニカ・ドバス
2014年6月6日[金]- 7月27日[日]
10:00-18:00(入館は17:30まで)
毎週:月・火曜休館
入館料/一般600円、学生500円(小学生300円)
ドイツ人アーティストベロニカ・ドバスは、 1972年から1976年まで、東ドイツはハレ市のブルク・ギービヒェンシュタイン芸術デザイン大学に学びました。1984にはブレーメンに住居と活動の場を移し、2007年から2011年には神戸のCAP-Y3にスタジオを持ち、2010年には日独間のアーティストの交流「FLIP SIDE」の企画とキュレーションを担いました。
ドバスの作品はこれまでに日本、ヨーロッパ、米国において展示され、数々の助成や委託を受けています。 1992年にはミュンヘンにてNECアート・コンペティションのFirst Prizeを受賞。「Time Runner」と題された作品は、ミュンヘン空港に展示され、その後ブレーメン空港に常設展示されています。
紙の絵画に加え、ドバスはガラス絵( Hinterglasmalerei)を多く制作しています。この技法は東欧の伝統芸術に多く見られるもので、ドバスは硝子板の代わりにアクリルガラスを用います。アクリルガラスは絵画の背景であると同時に前景としても機能するもので、鑑賞者の視点からは、それは作品世界への窓であると同時に作品の事象からの隔壁でもあります。これが近景と遠景との間に独特の緊張感を生み、作品のテーマへと誘います。
彼女の作品が長期にわたりテーマとしているのは、ユートピアとノスタルジアの葛藤(去るか留まるか、此処か其処か)であり、ドバスはこれらの間の一点、つまり決断点( Point of Decision)に着目しています。「Point of Decision」と題された作品は、ボートに乗り、未知への旅に出る男が、進行方向の決断を迫られる様子を描いたものです。
当館での展示では、「 thoughts」ならびに「beyond the horizon」と題された作品群に含まれる絵画と、「Gedankenspiele」という独語タイトルが付された一連の絵画を紹介します。
長さ 4.6メートルにも及ぶ作品は、「It is so good that you are here(あなたがここにいてくれて本当に良かった)」という文章と、常に走り去る小さな男のアニメーションを表示するものです。
Veronika Dobers
June 6 (Fri) – July 27 (Sun) 2014
10:00 – 18:00 (Last admission 17:30)
Closed on Mondays and Tuesdays
Admission:
600 yen for adults
500 yen for students
300 yen for elementary school students
Opening Reception : 8. June, 14:30 –
Veronika Dobers is a German artist. She studied at the University of Art and Design “Burg Giebichenstein” in Halle, East Germany, from 1972 – 1976. Since 1984 she is living and working in Bremen, Germany. From 2007-11 she maintained a studio in CAP-Y3 in Kobe.
Her works have been shown in Japan, Europe and USA. She has been the recipient of various grants and public commissions.
Veronika Dobers says: In my work I deal with elementary topics of human existence.
I find parallels between the forms of expression of nature and those of human thinking, which is also a part of nature. I work intuitively. If I feel that a form carries a high potential in itself, it can accompany my work very long. I like to work with the line whose precision forces a hardly tangible thought in a concrete form.
Besides drawings on paper, Dobers works primarily in the technique of Hinterglasmalerei (reverse oil painting on glass). She uses acrylic glass instead of glass plates, which is at once a picture background and a foreground layer. To the viewer, it is both a window into the world of the picture and a partition wall keeping away the events of the picture. This creates an unusual tension between proximity and remoteness, which is conductive to her artistic intensions.
A long recurring theme in her work is the conflict between utopia and nostalgia (go or stay, here or there). She is interested in the point between, the point of decision. The work with this title shows a man in a boat who starts his journey into the unknown, and he must decide on a direction.
The exhibition in Museum Haus Kasuya features paintings from the workgroups “thoughts” and “beyond the horizon” and a series of drawings.
Translation by Miho Ida